سوالات متداول

1ایده چیست؟
ایده در یک نگاه کلی به خلاقیت‌ها و تراوش‌های ذهنی انسان گفته می‌شود. در فرهنگ فارسی عمید در تعریف ایده آمده است: ( اندیشه، فکر، خیال، تصور، رأی، عقیده، نیت، سلیقه ادبی و صنعتی) در فرهنگ لغت آکسفورد در زیر لغت ایده چند معنی بیان‌شده است: 1- یک طرح، فکر یا پیشنهاد، خصوصاً در مورد اینکه در یک وضعیت خاص، چه‌کاری باید انجام داد.2- یک تصویر یا نشانه در ذهن که نشان دهد انجام چه‌کاری مطلوب‌تر است. 3- هدف و مقصود. فرهنگ لغت بازرگانی نیز یک ایده را فکر یا اندیشه خلاق که تلاش می‌کند یک مفهوم یا هدف را ارائه دهد، توصیف می‌کند.
2چگونه می توانیم یک ایده طراحی کنیم؟
۱. اطلاعات لازم در مورد وضعیت آن حوزه را جمع آوری کنیم. ۲. اطلاعات مان را دسته بندی کنیم. ۳. تحلیلی در مورد آن اطلاعات ارائه کنیم. ۴. سعی کنیم که این اطلاعات و تحلیل ها را به گونه تازه و نوآورانه یا جدیدی ببینیم. طوری که قبلا کمتر به این شکل تحلیل شده باشد. ۵. انتخاب های موجود برای مدیریت این مساله را در نظر بگیریم. ۶. فرضیه ها و حدس هایی را در مورد راه حل های احتمالی و مناسب آن مساله در نظر بگیریم.
3معیارهای خلاق بودن ایده چیست؟
• ساده بودن • زیرکانه بودن • به خوبی ترسیم و ارائه شدن • آشنا و مأنوس بودن • قوی و رسا بودن • توانایی بکارگیری آن در چند زمینه • تازه و اصیل بودن • انعطاف پذیری و قابل تغییر بودن • توانایی به چالش کشیدن آن
4شاخص های کارایی ایده چیست؟
1. .در عین بزرگ بودن ساده باشد : هرچه ایده پیچیده تر باشد، درك بزرگی آن برای مخاطب سخت تر است. از جزئیات صرف نظر شود تا ماهیت ایده بهتر خود را نشان دهد. 2. استراتژی کسب و کار را حمایت کند : هدف همه جانبه و مسیر کار برنامه ریزی شده سریع را برآورده نماید و با نیاز های جاری و در حال شکل گیری استفاده کننده سازگار باشد. 3. " بطور مشخص جدید و بهتر" است : ایده ارایه شده باید این قابلیت را داشته باشد تا کاربر را تشویق به جایگزینی ایده جدید به جای ایده های قدیمی نماید. 4. قابل اثبات باشد : شواهد و یا مثال هایی ارایه شود که نشان دهد ایده قابل پیاده سازی است. 5. سودده باشد : ایده باید این قابلیت را داشته باشد که بتوان نشان دهد سرمایه گذاری در راستای عملیاتی شدن آن منجر به نتایج بهتر و سود دهی بیشتر در مقایسه با روش های موجود می گردد. 6. به سرعت و به آسانی اجرا شود : سرعت و سهولت اجرای ایده یک اصل مهم است، زیرا طولانی بودن فرایند ذکر شده عمر مفید ایده را کاهش می دهد. 7. در راستای اولویت های فناوری کشور باشد.
5استارتاپ چیست؟
استارت آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. ایده‌های موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از سایرین هستند.
6 مراحل راه اندازی استارت آپ چیست؟
1. ایده‌پردازی 2. تحقیق و تعیین نقشه راه 3. ثبت ایده و ادعای مالکیت 4. تهیه نمونه اولیه 5. عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار 6. ثبت ایده و محصول 7. پیدا کردن سرمایه‌گذار
7 چه چیزهایی در موفقیت مفهوم استارت آپ نقش دارند؟
1- بنیانگذاران رهبر یک تیم می‌تواند در فرصت‌های مختلف به آنها کمک کند و شرایط را برای موفقیت آنها به وجود بیاورد. یک لیدر یا سرپرست تصمیمات مهمی را اتخاذ می‌کند، دیدگاه دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد و شرایطی را به وجود می‌آورد که گروه به سمت یک هدف خاص حرکت کند. یک سرپرست بی‌کفایت ممکن است روند تصمیم‌گیری در یک گروه را به خطر بیاندازد و حتی روحیه تیمی گروه را از بین ببرد. مفهوم استارت آپ به معنی جمع شدن یک گروه در کنار یکدیگر و تبعیت آنها از خرد جمعی است. پس انتخاب یک رهبر یا سرپرست مناسب می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های مؤثر برای اطمینان از رشد و راه اندازی کسب‌و‌کار موفق کمک کند. 2- تیم هیچ وقت فراموش نکنید که استارت آپ در معنی پنهان خود به عنوان تیمی معنی می‌شود که به دنبال یک رؤیا هستند. همانند یک تیم فوتبال، تمامی اعضای یک گروه به سمت یک هدف حرکت می‌کنند و هر چه هماهنگی و همسانی این اعضا با یکدیگر بیشتر باشد، موفقیت آنها تضمین شده است. احتمال خطا و اشتباه توسط همه افراد جامعه وجود دارد، اما اگر اعضای یک تیم بتوانند پشتیبانی لازم را از یکدیگر داشته باشند و تیم را در چالش‌های مختلف همراهی کنند، طی کردن مسیر موفقیت برای آنها سخت نخواهد بود. 3- استراتژی رشد ما در مراحل راه اندازی استارت آپ به این نکته اشاره کردیم که داشتن نقشه راه بسیار حیاتی است و نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت تیم ایفا می‌کند. سرعت بخشیدن به روند کار در برخی مراحل و کاهش سرعت آن در چالش‌ها به عنوان یک استراتژی حرکتی در نظر گرفته می‌شود و باعث می‌شود که کلیه اعضای تیم از آن پیروی کنند. به خاطر داشته باشید که در روند رشد یک کسب‌و‌کار، هیچ وقت رشد بیش از حد سریع یا بیش از حد کند وجود ندارد و این اعضای تیم هستند که با توجه به نقشه راه، به مسیر حرکتی آن و موفقیت آن کمک می‌کند. 4- محصول استارت آپ ممکن است به عنوان یک ایده‌پرداز به سراغ محصولی بزرگ و جذاب بروید که همیشه آرزوی رسیدن و تولید آن را داشته‌اید، اما این بدان معنی نیست که دیگران آن را دوست داشته باشند و با استقبال جامعه مواجه شود. گاهی ممکن است شما در تخصص خود به این نتیجه برسید که تولید یک محصول می‌تواند به جامعه کمک کند، اما اگر این محصول از طرف افراد جامعه پذیرفته نشود، باید خود را برای شکست آماده کنید. به همین دلیل است که پس از ایده پردازی، باید به مطالعه جامعه و تعیین نقشه راه بپردازید تا ببینید که عکس العمل جامعه نسبت به این محصول چیست و آیا استقبال از آن برای موفقیت کسب‌وکار شما مناسب است یا خیر. 5- بازاریابی و مارکتینگ آخرین عنوانی که در بحث مفهوم استارت آپ به آن اشاره کردیم، بازاریابی و مارکتینگ است که به نوعی وظیفه شناساندن و رساندن محصول و خدمات شما به مشتریان را برعهده دارد.
8شتاب‌دهنده چیست؟
شتاب‌دهنده یا Startup accelerator را در واقع می‌توان به عنوان سوخت و بنزین در مفهوم استارت آپ در نظر گرفت. شتابدهنده‌ها، افراد یا شرکت‌هایی هستند که وظیفه حمایت از یک شرکت نوپا را برعهده گرفته و آنها را در فرآیند آموزش، تولید و فروش محصول هدایت می‌کنند. شتابدهنده‌ها معمولاً به عنوان گروه سرمایه‌گذاری شراکتی شناخته می‌شود که درصدی از سهام گروه را به خود اختصاص می‌دهند.
ثبت نام