logo

انتخاب محل سایدبار

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
hello@youremail.com
+1234567890
Before starting a startup

نکاتی که قبل از شروع استارتاپ بایدبه آنها توجه کنید

در ابتدا به این موضوع می پردازیم که استارت آپ چیست؟

[/vc_column_text]

استارت آپ به شرکتی نوپا اطلاق می شود که در آستانه توسعه قرار دارد. این شرکت ها معمولاً کوچک هستند. توسط تعداد محدودی از موسسین و یا موسس خود تامین مالی می شوند. این شرکت ها محصولات یا خدماتی را ارائه می کنند که تا به حال در بازار عرضه نشده اند یا اینکه به شکلی مناسب به بازار عرضه نشده اند.

درمراحل ابتدایی هزینه های شرکت های استارت آپ از درآمد آنها بیشتر خواهد بود. چرا که بیشتر تمرکز بر توسعه، تست و بازاریابی ایده می باشد. در مراحل ابتدایی این شرکت ها از طریق روش های سنتی تغذیه می شوند. این می تواند از طریق بانک ها، شتاب دهنده ها و شخصیت های حقوقی و حقیقی باشد. پس از گذشت زمان و ثابت کردن این موضوع که شرکت پتانسیل لازم را جهت رشد دارد. سرمایه گذاران بزرگ جهت تامین مالی این شرکت ها در قبال انتقال بخشی از مالکیت شرکت به خود اقدام می کنند.

ازکجا شروع کنیم

پیدا کردن ایده ناب، مهم ترین و سخت ترین بخش در راه اندازی یک استارت آپ است. در حال حاضر در همه دنیا و در ایران تعداد زیادی از افراد وجود دارند که فکر می کنند دارای ایده ای جدید هستند که می تواند دنیا را تغییر دهد. اما اکثر این ایده ها رنگ آفتاب را نمی بینند. چرا که آن ایده نمی تواند پاسخگوی مشکلات مصرف کننده باشد. یا اینکه آن ایده قبلاً جایی استفاده شده است. نیاز نیست که ایده شما درخشان باشد. تنها چیزی که شما باید به آن توجه کنید. این است که ایده شما راه حلی برای مشکلات افرادی باشد که در زندگی واقعی با آن مواجه هستند. در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد که در بین هیاهوی دیگر ایده ها گم نشود.

نکته مهم این است که زمان بندی ارائه ایده مناسب باشد. ممکن است ایده شما خیلی خوب باشد. اما در زمان مناسبی به بازار عرضه نشده باشد و ۲ سال دیگر استارت آپی با همان ایده شما بتواند مخاطبین زیادی به دست آورد

راههای متفاوتی جهت رسیدن به یک ایده مناسب وجود دارد. یک دفترچه جهت نوشتن در جیب بغل خود داشته باشید. هر زمان که با مشکلی برخورد کردید آنرا در دفترچه بنویسید. بعنوان مثال:

  • “من از تمیز کردن منزل خود متنفرم”
  • “من متنفر هستم که ساعت ها در کنار خیابان منتظر تاکسی بایستم”
  • “من نمی توانم پول اجاره خانه خود را بپردازم”
  • “چگونه می توانم یک هتل مناسب پیدا کنم”.

مشکلات بزرگ و کوچکی در سر تا سر دنیا وجود دارد که یکنفر باید به آنها پاسخ دهد و این باعث تاسیس شرکت هایی مانند اوبر، رومبا و ایر بی ان بی شد.

Before starting a startup

راه دیگر

یک راه دیگر،  ایجاد مشکل است. بسیاری از استارآپ ها به سراغ مشکلاتی رفتند که افراد از وجود آنها خبر نداشتن. این خود یک نوآوری بود. مثال اینگونه استارآپ ها می تواند مایکروسافت، اپل، فیسبوک و تسلا باشد. تمای این شرکت ها در یک چیز مشترکند و آن نوآوری و ایجاد محصولی است که قبل از آن به وجود آن نیازی توسط افراد دیده نمی شد.

علاوه بر این شما باید آنقدر به ایده خود متعهد باشید که بخواهید در مورد آن بیشتر یاد بگیرید. این مهم ترین بخش پازل است. انجام تحقیقات زیاد و یادگیری در مورد آن مانند ساختن لبه های پازل است. برای شما پایه و اساس لازم را جهت ساخت و پرداخت ایده فراهم می کند. شما باید در مورد بازار بیشتر بدانید. بعنوان مثال اینکه :

  • آیا خرده فروشان، محصول شما را می پذیرند؟
  • چگونه محصول خود را به دست مصرف کنندگان برسانید؟
  • مشتری ایده آل شما کیست؟
  • رقیبان شما کیستند؟
  • چقدر حاضرید برای رفع آن مشکل هزینه کنید؟

بروید و از افراد سوال کنید. ابتدا با دوستان و آشنایان خود شروع کنید اما در نهایت به مراکز خرید و یا مکانهایی که مشتری ایده آل شما در آن مکان خواهند بود مراجعه کنید. کتاب، مجله و مقالات آنلاین و یا هرچیزی که باعث ارتقاء دانش شما در این زمینه شود بخوانید.

نوشتن BUSINESS PLAN یکی از مهمترین فعالیت ها در شروع یک استارت آپ است. نوشتن این سند به شما کمک می کند تا سوال های زیادی برای شما به وجود آید که اگر به این سوالات فکر نکرده باشید ممکن است در ادامه مسیر برای شما مشکل ساز شود. ضمن اینکه هر سازمانی که بخواهد برای تامین سرمایه پیش قدم شود حتما از شما یک BUSINESS PLAN کامل می خواهد. در ادامه به ویژگی های یک طرح کسب و کار مناسب می پردازیم.

Before starting a startup

ویژگی های یک استارت آپ موفق چیست

Before starting a startup

۱- محصولی مناسب بازار ارائه دهید

فروش یک محصول یا خدمت که مشتری به آن نیاز داشته باشد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بازار هدف شما علاوه بر اینکه باید مایل باشد محصول شما را خریداری کند، باید توانایی لازم در پرداخت آن را نیز داشته باشد. این موضوع به نظر بسیار ساده و مشخص است، اما همچنان بسیاری از استارت آپ ها در این راه شکست می خورند.

برطبق تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ۴۲% از استارآپ ها به این دلیل شکست می خورند که بازار محصول آن ها را قبول نمی کند. شکی نیست که این شرکت ها قبل از ارائه محصول خود تحقیقاتی را انجام داده اند. اما متاسفانه آن تحقیقات در برگیرنده تمامی جنبه های بازار هدف نبوده است تا مشخص کننده تصویری دقیق از میزان تقاضا باشد.

امکان این وجود دارد که محصول یا خدمت شما در ابتدای کار مورد استقبال قرار گیرد. اما با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید از میزان پشتیبانی لازم جهت موفقیت شما برخوردار نیست. استارآپ های موفق به خوبی می دانند که یک ایده در ابتدا ارائه به بازار نیاز به تغییرات دارد. آنها به صورت پیوسته فرضیات خود را مورد آزمون قرا ر می دهند و جهت حرکتی خود را در هنگام نیاز تغییر می دهند. هرچقدر زودتر بتوانید این فرآیند را طی کنید، زمینه لازم جهت موفقیت شما فراهم خواهد شد.

گاهی اوقات وجود تعصب به ایده موجب شکست استارت آپ ها می شود. موسسین استارت آپ حاضر نیستند تغییراتی را در جهت بهبود ایده خود انجام دهند و این کسب و کار ها محکوم به شکست می باشند

اما چگونه اینکار را بصورت صحیح انجام دهیم؟

  • ابتدا مشتریان هدف خود را مشخص کنید. در این راه از دسته بندی بازار استفاده کنید.
  • در مرحله بعدی خدمات یا محصولاتی را که به مشتریان ارائه نمی شود یا بصورت صحیح ارائه نمی شوند شناسایی کنید. به این ترتیب می توانید برای مشتریان ارزش آفرینی کنید.
  • در قدم بعدی، یک نمونه از محصول خود ارائه دهید و آن محصول را جهت آزمایش مشتری در اختیار وی قرار داده و از او بازخور بگیرید .

بر اساس این بازخورها نسبت به تصحیح نمونه محصول خود اقدام کنید.

Before starting a startup

۲- ابتدا از بازارهای کوچک جهت تست محصول استفاده کنید

فقط به این دلیل که متوجه شدید محصول یا خدمت شما برای یک بازار بزرگ مناسب است. به این معنی نیست که باید با تمام توان وارد آن شوید. حداقل نه برای شروع. همانطور که یکی از موسسان پی پال و سرمایه گذار اولیه فیسبوک پیتر تیل جدیداً در دانشگاه استمفورد به دانشجویان گفت:

“بزرگ ترین اشتباه برای یک استارت آپ جوان آن است که از ابتدای کار به سراغ بازارهای بزرگ برود. این بدان معنی است که شما بصورت صحیح دسته بندی نکرده اید. و شما از هر طرف با رقیبان مختلف مواجه خواهید شد.”

این صحیح است که شما نیاز به محصولی دارید که بخش بزرگی از بازار را پوشش دهد، در غیر اینصورت شما قادر نخواهید بود به یک شرکت بزرگ تبدیل شوید. اما در ابتدا سعی کنید با کوچک شروع کنید تا فرآیند کار برای شما مشخص شود و در نهایت می توانید به آن هدف اصلی برسید.

در هر کسب و کاری می توانید از مفهوم MVP استفاده کنید. MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product می باشد و به فارسی به معنی “حداقل محصول پذیرفتنی” می باشد و به این مفهوم است که تولید یک محصول با ویژگی‌های زیاد کاری سخت و زمان‌بری است و همچنین امکان شکست خوردن آن وجود دارد. اما تولید یک MVP به کارآفرینان کمک می‌کند که فرضیه‌ی خود را با کمترین تلاش و هزینه‌ی ممکن آزمایش کنند.

یک نمونه بارز این نوع روش، شرکت فیسبوک است. مارک زاکربرگ در ابتدا سایتی را ایجاد کرد که تعداد اندکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد عضو آن بودند. پس از این، پلتفرم در خود را بر روی هر شخصی که دارای پست الکترونیکی با پسوند edu بود باز کرد. مدتها قبل از اینکه فیسبوک جهانی شود، این شرکت بصورت پیوسته مبادرت به نوآوری و تنظیم مجدد فرآیند خود کرد.

Before starting a startup

۳- پیش از شروع در مورد فرهنگ سازمانی فکر کنید

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط فوربز، زمانیکه تنها دوسال از عمر شرکت می گذرد، نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد کارمندان، آن شرکت را ترک کرده اند.

این موضوع بیشتر به مدیریت ضعیف بر می گردد که بصورت مستقیم با فرهنگ در ارتباط است. به طور سنتی، یک فرهنگ، چیزی به جز مجموعه ای از باورها نیست. در نتیجه، فرهنگ یک سازمان ساخته شده از پیش فرض هایی است که مدیریت سازمان به آنها اعتقاد دارد.

با وجود فشار مداوم جهت سرعت بخشیدن به توسعه محصول و بدست آوردن مشتری، تعجبی ندارد که بسیاری از موسسین از بحث فرهنگ غافل می شوند. در نهایت، یک فرهنگ قوی با روشن شدن ارزش هایی که به آن اعتقاد دارید آغاز می شود. به همین دلیل بسیاری از موسسین ، فضای مشترک کاری را به تنظیمات سنتی دفاتر ترجیح می دهند. با وجود محدودیت های زمانی و منابع، انتخاب یک فرهنگ مناسب برای استارت آپ شما می تواند حرکتی هوشمندانه باشد.

Before starting a startup

۴- بازخوردها را جدی بگیرید

یکی دیگر از خصیصه های یک استارآپ موفق، توانایی آنها جهت ایجاد تغییرات لازم در اثر بازخورهاست. خواه این بازخور از طرف سرمایه گذاران، مشاوران یا مشتریان باشد، آنها مبادرت به استخراج نکات کلیدی از باز خورها می کنند تا بدین وسیله محصول، سرویس و مدل کسب و کار خود را بهبود بخشند.

همواره باید تعادل بین حرکت و ایستادن برقرار شود و از هر بازخورد مثبتی هیجان زده نشویم و هر بازخورد منفی باعث انجام تغییر در کسب و کار ما نشود.

بنیان گذاران باهوش از ابتدا مبادرت به ایجاد ارتباط بین متخصصین و مشاورانی می نمایند که از قبل در این زمینه تجربه داشته و می توانند از اشتباهات و موفقیت آنها یاد گرفت. یکی از روش های ایجاد چنین ارتباط هایی توسط همکاران می باشد. سعی کنید کارگاه هایی در محل کار خود ایجاد کنید، این کار به شما کمک می کند که با افرادی که چالش های شما را درک می کنند ارتباط بر قرار کنید.

۵- تمرکز خود را از دست ندهید

وقتی شما از صفر شروع می کنید، بخصوص با تیمی کوچک، بسیار راحت است که پروژه های مختلفی را در یک واحد زمانی انجام دهید. پروژه هایی که شاید شرکت های قدیمی و بزرگ ماه ها طول بکشد تا انجام دهند را در چند هفته با اتمام می رسانید اما اینکار استارت آپ شما را در همان قدم های اول از بین می برد.

همانطور که یکی از موسسان شتاب دهنده ycombinator می گوید: “اگرچه علت اصلی نابودی استارت آپ ها تمام شدن پول است، علت دیگر از دست رفتن تمرکز است.”

یکی از استارت آپ هایی که یک کار بزرگ انجام داد بلا بلا کار(Bla Bla Car) است. این استارت آپ فرانسوی برعکس اوبر به سراغ یک بازار خاص رفت و آن سفر با خودرو جهت مسافت های طولانی بود. بلا بلا کار رانندگان را به دیگران که قصد سفر به مقصدی مشترک را داشتند متصل می کرد. با ایجاد تمرکز بر این بازار خاص، استارت آپ آنها موفق شد که در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار جذب کند، و اکنون دارای ۲۰ میلیون کاربر در ۱۸ کشور مختلف است. با تمرکز بر مخاطبان هدف و همچنین محصول، سازمان موفق شد بصورت مشخص با سرمایه گذاران خود ارتباط بر قرار کند و به سرعت رشد کند.

۶- شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

در نهایت استارت آپ های موفق به چیزی بیشتر از بدست آوردن مشتری فکر می کنند و سعی می کنند به سمت ایجاد انجمن های آنلاین پیش روند. آنها قادر نیستند همانند همتایانی که در صنعت خود پیشکسوتند رفتار کنند و به برنامه وفاداری برند که دهه ها زمان نیاز دارد تکیه کنند، در عوض آستین های خود را بالا زده و با بازار هدف خود ارتباط برقرار می کنند.

خوشبختانه امروز شبکه های مختلفی برای این منظور وجود دارد. بعنوان مثال از پلتفورم های اینستاگرام، تلگرام و کمی توییتر می شود دنبال کنندگان زیادی به دست آورد و آن ها را به برند خود وفادار کرد.

شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه می تواند به صورت مستقیم بر روی کسب و کار شما تاثیر بگذارد می تواند تاثیراتی در سئو سایت کسب و کار شما نیز بگذارد.

منبع : https://zavoshsoftware.com

admin
بدون نظر

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت