
۹ روش کارآمد برای ارزیابی و تست ایده های کارآفرینی
با این ۹ روشی که در این مطلب به شما یا هر مبتکر دیگری توصیه میکنیم میتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و تصمیمات درستی برای راه اندازی و ارزیابی یک کسب و کار بگیرید. انجام هر یک از مراحل زیر بیشتر از یک ساعت وقت نمیگیرد.
Business evaluation
۱ . با مشتریان بالقوه ایده خود صحبت کنید تا از دیدگاههایشان مطلع شوید.
یادتان باشد که ممکن است دیدگاه مشتری با دیدگاه شما فرق داشته باشد. دوستان و اعضای خانوادهتان هم میتوانند مشتریان بالقوه محسوب شوند.
Business evaluation
۲ . به جایی که ممکن است مشتریان بالقوه محصول/خدمت شما در آنجا حضور داشته باشند رفته و یک ساعت رفتار و نحوه عملکرد آنها را نظاره کنید.
در مدت بررسی و تماشا، چیزهایی را که انتظار دیدنش را نداشتید یادداشت کنید و به این فکر کنید که این موارد چطور ممکن است ایدهی شما را تحتتاثیر قرار دهند.
Business evaluation
۳ . در خصوص موارد مشابه ایده خودتان تحقیق کنید.
چه کسی کاری مشابه شما انجام داده است؟ با استفاده از منابع عمومی چطور میتوانید بفهمید که کار شما موثر بوده است یا نه؟ به یاد داشته باشید که شکست بدین معنی نیست که نباید این کار را انجام دهید، بلکه باید دلیل شکست را شناسایی کنید.
Business evaluation
۴ . با کسی که به نظرتان استعداد خوبی برای نوآوری دارد ولی درگیر کارهای عملیاتی روزانهی شما نیست صحبت کنید.
از او بپرسید که چه کار میکند.
Business evaluation
۵ . با افراد متخصص، یک شبکهی ارتباطی ایجاد کنید.
اگر بتوانید با سه نفر در مورد سوال خود صحبت کنید، این سه نفر چه کسانی خواهند بود؟ از افراد شبکهی شما، چه کسانی در شبکهی آنها هم وجود دارند؟ مردم دوست دارند در مورد حوزههای تخصصی خود صحبت کنند.
Business evaluation
۶ . ایدهی خود را تجسم کنید.
با ایجاد یک طرح، تصور کنید که چطور میتوانید از ایدهی خود در زندگی استفاده کنید. یک استوریبورد(مثل یک کارتون) در نظر بگیرید که توضیح دهد مردم چطور محصول یا خدمت شما را کشف کرده و به آن دست مییابند و سپس از آن استفاده میکنند. تجسم گاهیاوقات به شما کمک میکند ایدهی خود را به طور ملموستر درک کنید.
Business evaluation
۷ . یک محاسبهی سرانگشتی انجام دهید.
محاسبات پیچیده لازم نیست. فقط یک یا سه یا چهار متغیر میتواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی ایدهِی شما را قابلدرک میسازد.
Business evaluation
۸ . تمرین کنید تا یک فرضیه گستردهتر را شناسایی کنید.
شاید این عبارت دهنپرکن به نظر برسد، ولی در واقع کاری که باید انجام دهید این است که فقط از خود بپرسید “چه چیزی باید درست انجام شود تا این ایده مناسب و پایدار باشد. کدام یک از آن فرضیات شما را نگران کرده است؟ آیا میتوانید آنها را با هر یک از تکنیکهایی که در اینجا گفته شد بررسی کنید؟
Business evaluation
۹ . برای انجام تمرین هریک از تکنیکهای قبل، یک ساعت وقت بگذارید.
به کارهای موثر و غیرموثری که در گذشته انجام دادهاید نگاهی بیندازید و ببینید چه فرقی بین آنها وجود دارد؟ وقتی این تفاوتها را لیست کردید، ببینید که ایدهِی فعلی را چطور میتوان با آنها مقایسه کرد.
این نوع فعالیتهای ساده، میتوانند بینش عمیقتری نسبت به ایده ها و فرصتها به شما بدهند و به شما کمک کنند ایدههای جالبتری و کاربردی تری را تدوین نمایید و مطمئن شوید که یک ایده را میتوان از دفتریادداشت روانهی بازار کرد.