چگونه باید مدل کسب و کار خود را به صورت یک داستان روایت کنید؟
وقتی میخواهید برای یک شرکت یا استارتاپ سرمایهگذار جذب کنید، توانایی انتقال شفاف دیدگاه و ایدههایتان یک امر مهم محسوب میشود. برای هیجانزده کردن مدیران، سرمایهگذاران یا تیم خود، و تبدیل یک ایده به واقعیت، به یک داستان قانعکننده نیاز دارید.
برای نمایش شفاف ایده های خود، از بوم مدل کسب و کار و بوم ارزش پیشنهادی استفاده کنید. این دو ابزار بصری، به همان اندازه که در ایجاد و تست ایدهها ابزارهای خیلی خوبی هستند، در انتقال ایدهها نیز ابزارهایی عالی محسوب میشوند. شرکتهایی مثل مسترکارد(یک شرکت کارت اعتباری) در حال حاضر در بخشهای مهم سازمان خود از این دو بوم به عنوان یک زبان مشترک استفاده میکنند تا داستانهای خلق ارزش خود را روایت نمایند.
در اینجا پنج نکته مطرح میکنیم تا با استفاده از آنها بتوانید ارزش پیشنهادی و مدل کسب و کار خود را به صورت یک داستان روایت کنید:
۱ . از بوم مدل کسب و کار خود به تدریج رونمایی کنید
کاربران پر شور و ذوقی که از بوم مدل کسب و کار استفاده میکنند معمولا کل بوم خود را بهیکباره به مخاطب نشان داده و سعی می کنند آن را توضیح دهند. این کار درست نیست. سعی کنید از بوم خود به تدریج رونمایی کنید تا بتوانید ایدهی خود را به طور کارآمد و به صورت گامبهگام منتقل نمایید.
۲ . ماهیت داستان شما چیست؟
وسوسه نشوید که تمام جزئیات مدل کسب و کار خود را بیان کنید. آنچه که بیش از هر چیز اهمیت دارد این است که مردم ماهیت مدل شما را درک کنند. روی عناصر مهم تمرکز کرده و جزئیات را رها کنید. مثلا مشخص کنید که چرا مدل کسب و کار شما متفاوت است؟ چه چیزی آن را سرپا نگه داشته است؟ چرا جایی که دیگران شکست میخورند، مدل کسب و کار شما موفق عمل میکند؟ همیشه میتوانید جزئیات بیشتر را در صورت لزوم در مستندات خود بیان نمایید.
Business narrative
۳ . تکههای مدل کسب و کار، چگونه باعث تقویت کل مدل میشوند؟
۹ بلوک ساختاری این بوم، به صورت بصری نشان میدهد که تمام قطعات مدل کسب و کار شما چگونه کنار هم قرار میگیرند و یکدیگر را تقویت مینمایند. هیچ وقت بلوکها را همانند چکلیست، یکی پس از دیگری کنار هم قرار ندهید. به جای این کار، موضوعی برای داستان خود تعیین کرده و مخاطبین را حول این موضوع به دنبال خود بکشید. نشان دهید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. توضیح دهید که ارزش پیشنهادی موردانتظار آنها چیست. مشخص کنید که آنها چرا و از طریق کدام جریانهای درآمدی، به شما پول پرداخت خواهند کرد. تصریح کنید که برای ایجاد ارزش پیشنهادی خود و ارائهی آن، به چه فعالیتها و منابعی نیاز است. با استفاده از این سوالات، داستان خود را به طور منطقی روایت کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، هیچ عنصر مجزایی نخواهید داشت که ارتباطی با سایر بلوکهای ساختاری مدل کسب و کار نداشته باشد.
Business narrative
۴ . برای توصیف بخشهای مدل کسب و کارتان، از کدگذاری رنگی استفاده کنید
با استفاده از این تکنیک قدرتمند، میتوانید به صورت بصری مشخص کنید که عناصر مدل کسب و کار شما چطور به هم وصل میشوند و با هم ارتباط دارند. در این صورت مخاطب شما بهتر میتواند عملکرد درونی مدل کسب و کار شما را در یک لحظه درک کند. مثلا برای تمام کانالها، جریانهای درآمدی، و منابع مربوط به یک بخش مشتری خاص، از یک رنگ یکسان استفاده کنید. برای عناصر مربوط به بخش دیگر، از یک رنگ دیگر استفاده نمایید.
Business narrative
۵ . شواهد ارائه کنید
با بیان کارهای انجامشده و انجامنشدهی خود به مخاطبان، داستان خود را تقویت کنید. با ارائهی دادههای نموداری و اعدادی، به طور ایدهآل، از مدل کسب و کار خود حمایت نمایید.