
برای تشریح “مسئله” و “جایگزین های موجود”در بوم ناب به چه نکاتی بایستی توجه نمود؟
خودتان را جای مشتریانتان گذاشته و سه مسألهای را که آنها امروز با آن مواجه میشوند توصیف کنید. سعی کنید چالشها و نیازهای منحصربهفرد آنها را درک کنید. اگر مشتریان شما هیچ مسئله، سرخوردگی، و آرزویی ندارند، این خودش یک مسئله است و بدینمعنی است که شما چیزی برای ارائه به آنها ندارید و بنابراین کسب و کاری هم ندارید. مسئلهها باعث میَشوند مدلهای کسب و کار موثری ایجاد شوند.
Existing alternatives
مراقب باشید!
- اگر مسئله را اشتباه شناسایی کنید، این هم خودش یک مسئله محسوب میشود.
- فکر میکنید پلتفرم SaaS (نرمافزار به عنوان سرویس) شما به خاطر زشت بودن لوگو و نامناسب بودن جملات معرفی محصول؛ با شکست مواجه میشود، پس در واقع مسئله این است که کاربران، کاربرد محصول شما را درک نمیکنند و شما انرژی و وقت خود را به خاطر مسائلی که وجود ندارند هدر میدهید.
- اگر بخش مربوط به مسائل در بوم ناب شما تحریف شده باشد، هر چیز دیگری هم که در بومتان وجود دارد(مثل راهحل، کانالها، قیمتگذاری و غیره) دچار تحریف خواهد شد.
Existing alternatives
برای تکمیل بهتر این بخش در بوم ناب؛
با مصرفکنندگان مصاحبه کنید، برایشان نظرسنجی و پرسشنامه ارسال کنید، یا یک تست کاربر انجام دهید تا از “مسائل” آنها مطلع شوید. اگر مصرفکنندگان مختلف مسائل خاصی را مطرح کنند، آن وقت میدانید که چه چیزهایی برای شما در اولویت قرار دارند.
خودتان را مشتری فرض کنید و با این فرض، با پلتفرم، محصول، یا سرویس خودتان ارتباط برقرار نمایید. هر مرحله از تجربهی “کاربر” خود را در نظر بگیرید تا بفهمید کدام مراحل موثر واقع میشوند و کدامها تاثیری ندارند.
Existing alternatives
مراقب باشید!
از نوشتن مسائل کلی و عمومی اجتناب کنید. این مسائل از یکسو خیلی آشکار و بزرگ هستند و از سوی دیگر به راحتی نمیتوان برای آنها راه حلی ارائه کرد.
Existing alternatives
جایگزینهای موجود
برای تکمیل بخش جایگزین های موجود در بوم ناب بایستی بررسی کنید که در حال حاضر چه محصولات یا خدماتی به عنوان جایگزین وجود دارند؟ در حال حاضر مشتریان شما از چه راهکار هایی برای غلبه بر چالش ها و مسائل موجود استفاده می کنند؟
مضافا” بر اینکه شما در این بخش باید رقیب را شناسایی کنید و ببینید که در مقابل چه کسی قرار دارید؟با رقیب خود مصاحبه کنید تا رقیب آنها را بشناسید. اگر حداقل یک رقیب را میشناسید، با این روش میتوانید رقبای بیشتری را کشف کنید.
یک بار دیگر از مصرفکنندگان هدف بپرسید که چه محصولاتی مدنظرشان است؟