logo

انتخاب محل سایدبار

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
hello@youremail.com
+1234567890

پیشنهاد اول را در مذاکره چه کسی و چطور باید بدهد؟ این تکنیک را باید یادبگیرید

در مذاکره پیشنهاد اول قیمت را من باید بدهم؟
ویا باید اجازه بدهم طرف مقابلم قیمت پیشنهادی را ارائه کند؟

در چه صورت امتیاز بیشتری در مذاکره بدست میارم؟
اگر این سوالاتی است که ذهن شما را مشغول کرده و باعث شده در هنگام مذاکرات تصمیم گیری برای شما سخت باشد و ندانید که در کدام شرایط پیشنهاد اول قیمت را باید شما بدهید این آموزش دقیقا برای شماست !

چرا؟‌چون اگر فقط یکجا عصبانی شدن
و نشان دادن آن میتواند به شما کمک کنید
در این تکنیک از مذاکره است : مرجع سازی !

اگر به حوزه مذاکره علاقه مند باشید و یا برای پیشبرد کارتان به آن احتیاج داشتید، احتمالا از تکنیک معروف بازاری که میگه «اجازه بده اول طرف مقابل قیمت بده …» آشنا هستید.

در این تکنیک شما هنگامی که وارد مذاکره میشوید ، سعی میکنید از دادن قیمت طفره بروید تا زمانی که طرف مقابل طاقتش به سر برسد و بخواهد جدی وارد مذاکره شود و قیمتی پیشنهاد دهد که مذاکره انجام شود ؛ این تکنیک به شما میگوید اگر از آن استفاده کنید طرف مقابل احساس میکند شما تمایلی به ادامه مذاکره ندارید بنابرین کف قیمت را به شما پیشنهاد میدهد و شما بدون کمترین مصرف انرژی بر سر مذاکره کمترین قیمت را از آن خود میکنید… اما اشتباه است !

دانشجویان دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتند این تکنیک را بررسی کنند، آنها آزمایشی انجام دادند و قرار شد یکسری بازاریاب با یک سری از شرکت ها وارد مذاکره شوند(محیط آزمایش واقعی باشد) آنها نکته فوق العاده تاثیر گذاری یافتند که تابحال کمتر به آن توجه شده بود.

کسی که اولین قیمت را پیشنهاد میدهد دارای قدرت بیشتری درمذاکره است

آنها دریافتند که علت این واکنش، یک اثر روانشناسی (که دانشجویان دوره مهندسی امواج ذهنی آنرا یادگرفته‌اند) به نام اصل مرجع است…

Negotiation

پیشنهاد اول مذاکرهاصل مرجع

Negotiation

اصل مرجع به زبان ساده میگوید : مردم به شدت به اطلاعات اولیه که به آنها داده شده تکیه میکنند و به سختی اطلاعات جدیدی را میتوانند جایگزین کنند.

برای مثال در مذاکره برای گرفتن افزایش حقوق را باهم بررسی کنیم :

فردی که اولین پیشنهاد قیمت را اعلام میکند توانایی مانور فوق العاده بالای اطلاعاتی از آن قیمت مرجع دارد. اگر کارمند با قیمت بالا شروع کند، مدیر شروع میکند آرام آرام با مذاکره کردن قیمت را پایین بیاورد اما توجه داشته باشید که مدیر سعی میکند بر سر قیمت مذاکره کند.

حالا فرض کنید اگر اولین قیمت را مدیرتان بدهد… شما مجبور خواهید بود هرکاری انجام دهید تا نشان دهید لیاقت کارکردن شما در آن شرکت بیشتر از قیمت مرجعی است که با آن مقیاس میشود !

برای اینکه موضوع روشن تر شود به این سوال جواب دهید :

قیمت یک پیراهنی که میخواهید بخرید ۸۰۰۰۰ است، اما شما نمیدانید :

حالت ۱) شما وارد فروشگاهی لباسی شدید و میخواهید یک پیراهن بخرید. نگاهی به قیمت پیراهن می اندازید و میبینید نوشته شده : قیمت بعد از از تخفیف بهاره ۵۰۰۰۰ تومان

حالت ۲) شما وارد فروشگاهی لباسی شدهد و میخواهید یک پراهن بخرید. نگاهی به قیمت پیراهن می اندازید و میبینید نوشته شده : قیمت ۱۵۰۰۰۰ و یک خط روی قیمت زده شده و زیر آن نوشته شده ۵۰۰۰۰

سوال : شما برای خرید در کدام حالت اشتیاق بیشتری خواهید داشت؟ احتمالا حالت ۲ !
زیرا فروشنده وارد مذاکره درونی شما شده و با دادن یک قیمت اولیه مرجع (۱۵۰,۰۰۰) به ذهن شما اطلاعات اولیه داده و شما هنگام فکر کردن این قیمت را مرجع قرار میدهید و مقایسه ارزشی میکنید.

Negotiation

چطور از روش اصل مرجع
برای پیشنهاد اول مذاکره استفاده کنیم؟

Negotiation

در مذاکره بر سر قیمت، شخصی که اولین قیمت را میدهد ناخودآگاه برای تمام افراد حاضر یک مرجع قیمتی ایجاد میکند !
شاید طرف مقابل آنرا مسخره بدانند… اما ناخواسته در ذهنش آن قیمت تبدیل به مرجع شده است.

برای شروع قیمتی بالاتر از ارزش را و قیمتی بالاتر بازار را با «قدرت” و با “عصبانیت» (نه زیاد) ارائه کنید؛ چنانکه هیچکسی قدرت شکست قیمت را ندارد و همه باید قبول کنند. شما با این کار باعث میشود طرف مقابل شما با خود فکر کند

نمیشود هنگام عصبانیت با شخص مذاکره کرد،
بهتر است جنبه مثبت این مذاکره را ببینیم؛
شاید این قیمت واقعا خوب باشه …”

اما اگر شما با ملایمت قیمت اول را بدهید، طرف مقابل احساس خواهد کرد یک چیزی درون شما اشتباه است و یا این قیمت واقعا ارزش محصول یا خدمات را ندارد و بعد شروع میکند به جنبه منفی قضیه نگاه کردن.

اکثر مذاکره کنندگان از دادن قیمت اول و یا نشان دادن عصبانیت و قدرت در ارائه آن حراس دارند تا طرف مقابل مذاکره شان ناراحت نشود و یا مذاکره حالت تهاجمی پیدا نکند؛ درحالی که قبلا در این مقاله توضیح دادیم چطور در مذاکره دست بالاتر داشته باشید.

اما شما باید خودتان میزان قدرت و عصبانیت تان را کنترل کنید نسبت به طرف مقابلتان، طوری که باعث رنجش و ترک مذاکره اش نشوید اما هر کاری انجام میدهید اجازه ندهید قیمت اول را طرف مقابل بدهد !

Negotiation

منبع : https://sookhtejet.com

admin
بدون نظر

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت