استارتاپ استودیو یک پروژه کارآفرینی با چشمانداز، همبنیانگذاران، تیم، استراتژی و سرمایه است که هدف آن توسعه این داراییها میباشد. این به معنای مستقل بودن استارتاپ استودیوهاست؛ بنابراین نباید با سایر مراکز نوآوری که توسط شرکتهای بزرگ یا دولت شکل میگیرند، اشتباه گرفته شوند. startupstudio
تأمین نیروی انسانی و مالی
یکی از اساسیترین ویژگیهای یک استارتاپ استودیو است. تأمین هر آنچه برای به تحقق پیوستن یک ایده نیاز است. به طور کلی میتوان آن را به دو بخش تأمین نیروی انسانی و تأمین مالی استارتاپ تقسیم کرد. میتوان گفت که استارتاپ استودیو تنها مرکزی است که چنین ویژگی دارد.
استارتاپ استودیو با خلق ایده و مدل کسبوکار (Business Model) جدید، استارتاپ ها را خلق میکند. سپس تیم و همبنیانگذاران را بر روی استارتاپ میگمارد و آنها را حمایت میکند. استارتاپ استودیو چشمه ایدههایی است که خود، آنها را توسعه میدهد. بنابراین برخلاف شتابدهندهها، از ایده یا استارتاپی که قبلاً شکل گرفته است حمایت نمیکند. استارتاپ استودیوها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۵۰ درصد (و در برخی موارد بیشتر) از سهام استارتاپ ها را در اختیار میگیرند.
بهبود کیفیت تولید
یکی از اهداف استارتاپ استودیو، تولید استارتاپ هایی با برند ارزشمند و ارزش سهامی بالا در آینده است. استارتاپ استودیو به جای تعداد استارتاپ ها، کیفیت آنها را در نظر میگیرد. به همین خاطر بیشتر استارتاپ استودیوها سالانه بین ۳ تا ۵ استارتاپ را تولید میکنند. startupstudio
کاهش هزینه تولید
با توجه به حمایت چندجانبه استارتاپ استودیو از استارتاپ ها، این مدل منابع زیادی مصرف میکند. البته این مدل باعث همافزایی بیشتر استارتاپ ها، هم در بخش بازاریابی (استارتاپ های یک استودیو با به اشتراکگذاری دادههای خود از بخشهای مختلف مشتریان، به بهبود بازاریابی یکدیگر کمک میکنند) و هم در بخش هزینهها (جمع تیمها، دانش و ابزارهای مختلف استارتاپ استودیو، هزینههای عملیاتی را کاهش میدهد) میشود.
مدل استارتاپ استودیو اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط آیدیالَب (Idealab) – که به عنوان یک مرکز رشد شناخته میشد – استفاده شد. سپس در سال ۲۰۰۷، اولین استارتاپ استودیو، بتاوُرک، به معنای واقعی شکل گرفت که همزمان با عصر دیجیتال بود. همچنین در همین سال، راکت اینترنت (Rocket Internet) با رویکرد توسعه این مدل شکل گرفت؛ گرچه مدل آن کاملا تقلیدی بود. در کشور فرانسه نیز ایفاندرز (Efounders) از پیشگامان استارتاپ استودیو بود. در ادامه این روند، تعداد استارتاپ استودیوها از سال ۲۰۱۳ به طور قابل ملاحظهای افزایش داشته است. استراتژی
به طور کلی، آینده روشنی را میتوان برای استارتاپ استودیوها انتظار داشت. فضای استارتاپی روز به روز گستردهتر شده و نتایج امیدوارکنندهای را نشان میدهد. مدل استارتاپ استودیوها با یادگیری از تاریخ کوتاه اما پربار شتابدهندهها و مراکز رشد و با رویکرد استفاده بیشتر و بهتر از منابع، استراتژی و فرهنگ استارتاپی میتوانند نقش مهمی را در فضای کسبوکارهای نوین بازی کنند. اما این مدل همچنان نیاز به بهبود و تکامل دارد.